Vikingaskeppet 2024

Publicerat: 2024-07-09 - 08:03 - Skrivet av Anders Green

Den 42:a upplagan av Vikingaskeppet korade två nygamla mästare. Vinnaren i flick-klassen, Lisa Vinger, Vidbynäs GK, vann även Vikingaskeppet 2022. Vinnaren i pojk-klassen, Ian Söderholm, vann även förra året. Och förstås extra roligt att Ian representerar Lidingö GK. I golf-Sverige är man junior till det år man fyller 21.

Vikingaskeppet är Lidingö Golfklubbs juniortävling sedan många år. I år genomfördes den 42:a upplagan. Sedan en tid är Vikingaskeppet en tävling som röner uppmärksamhet i golf-Sverige. 2022 genomförde vi tävlingen med shotgun-start, dvs alla startar samtidigt på alla 18 hål. 2023 erhöll vi WAGR-status, dvs denna tävling ger rankingpoäng i det erkända systemet World Amaterur Golf Ranking. Detta ger möjlighet för lokala spelare att kvalificera sig i mer prestige-fyllda tävlingar, i framförallt England och Skottland. År 2023 var också första gången vi genomförde tävlingen över 54 hål. Vikingaskeppet ingår även i det som kallas JMI, Junior Master Invitational, med Alex Norén, som beskyddare. Vinnare och andra-pristagare i Vikingaskeppet erhåller inbjudan till JMI-finalen, senare i höst.

Årets tävling genomfördes genom ett fantastiskt engagemang och samarbete mellan inblandade parter. Johan Gårdinger ser till att fredag eftermiddags “Players Dinner” blir en succé, förutom att managera att 69 spelare, funktionärer, caddies och föräldrar erhåller lunch på kort tid under både lördag och söndag. Adam Karlsson och hans greenkeeper-personal har bearbetat vår bana under en lång tid så att den är i utmärkt kondition för att kunna spela och tåla ett mästerskap över 54 hål. Anders Green och hans medarbetare i receptionen/kansliet ser till att det som inte syns i en stor golftävling fungerar smärtfritt. Junior- & Elitsektionens tävlingsansvarige Marcus Lundgren organiserar de funktionärer som behövs för att skapa flyt på banan genom säkerhetscaddies/fore-caddies och resultatservice när alla spelare är åter efter sina tävlingsrundor. I konferensen hade Marcus 4 st resultatservice-stationer igång som gjorde ett prickfritt arbete. Och förstås klubbens egna domare Mats Johansson, sekonderad av en distriktsdomare från SGDF men framförallt med backup från Lars Waerland, klubbens egen nestor vad det gäller regler.

Vi ska vara stolta över denna juniortävling, Vikingaskeppet, som av många betraktas som den mest väl genomförda juniortävlingen i Sverige. Vi som arbetar med Vikingaskeppet siktar förstås hela tiden på att förbättra tävlingen till kommande år. Men nu är tid att njuta av att årets tävlingen (trots delvis kämpigt väder) blev en succé. Och att en Lidingö GK-spelare återigen knep första-platsen, denna gång i pojk-klassen. Grattis Ian!

Jag vill tacka alla inblandade och samtidigt alla medlemmar i Lidingö GK som är med och skapar detta evenemang.

Pelle Vedin, tävlingsledare

Klicka här för alla resultat