Sara Ericsson blir nu proffs

Publicerat: 2024-06-12 - 12:00 - Skrivet av Anders Green

Sara Ericsson blir nu proffs - hon vill tacka spelare, coacher och medlemmar för inspiration på och utanför banan.

Hej alla LGK medlemmar,
Jag är nu redo för att ta nästa steg i min golfsatsning – och blir nu PGA Tour professional. Jag har precis avslutat mitt 4:e och sista år av universitetsstudier i Florida USA, där fokus varit golfen och därtill en kandidatexamen i International Business Management. Ni medlemmar på Lidingö GK har bidragit oerhört mycket till min golf, både till min glädje för sporten samt till inspiration på och utanför banan. Klubben har varit mitt andra hem under en stor del av golfkarriären, även om jag under senare år gått på Riksidrottsgymnasium i Uppsala och därefter universitet i Florida - så spelar jag stolt för Lidingö GK. Under min långa juniorkarriär har jag representerat klubben både individuellt och i lagform, och tillsammans har vi kämpat oss till bra placeringar på båda Lag-SM och Junior-SM. Jag har haft turen att få arbeta och omges av bra människor/ledare/coacher och individuellt har jag vunnit många titlar i Sverige under åren. Några av de resultat jag är mest stolt över är:

● 1:a plats JSM Guld tot: -19 (64-66-74-65)
● 1:a plats Västerås Open Ladies European tour Access tot: -6 (70-67-73)
● 1:a plats HOYA Ladies Open (Ladies European tour Access) tot: -1 (70-77-68)
● 1:a plats JMI Finalen tot: +3 (73-75-71)
● 1:a plats i tre klubbmästerskap LGK med lägsta runda 63 och banrekord
● 1:a plats PGA Junior Open tot: -8 (67-69)
● 1:a plats The German Futures tot: -1 (72-71-72)
● Representerat Sverige internationellt från 14 år – spelat Junior-VM och junior-EM.
● Under collegeperioden: 22st top 10-placeringar varav två vinster.

Jag älskar golf och min dröm har alltid varit att spela på den högsta touren (LPGA), nu har jag möjligheten att förverkliga den. Min proffskarriär börjar med några tävlingar i Sverige under sommaren och sedan bär det av till USA där jag redan har spelarstatus på Epson Tour. Sedan laddar jag inför höstens LPGA-kval! Jag är mycket glad över att fortsätta representera Lidingö GK och kommer framöver att dela med mig mer av hur det går. När jag tittar tillbaka på tiden som tävlande amatör för klubben så har det absolut mest värdefulla för mig varit den gemenskap och den positiva stämning som hjälpt forma mig som spelare och person. För det vill jag tacka alla inblandade – spelare, coacher och medlemmar.

Jag kommer att finnas på klubben på tisdag eftermiddag den 11 Juni mellan kl 16-18, kom gärna förbi och mingla med mig om ni har möjlighet!

Stort tack! Mot nya äventyr!
Sara Ericsson