Månadens regelfråga september 2024

Publicerat: 2024-09-03 - 09:56 - Skrivet av Lars Waerland

Denna gång tänkte jag att vi ska reda ut vad som gäller för våra out-of-bounds gränser och framför allt vad som gäller för de vita pinnarna som markerar banans gräns.

En fråga jag fått är: ”Får man flytta på de vita pinnar som markerar gränsen för out-of-bounds?”

Det snabba svaret är nej, man får inte flytta på de vita pinnar som markerar out-of-bounds.

På vår bana har vi framför allt vita pinnar på hål 1,2,5 och 6. Det finns även beskrivet i våra lokala regler att följande vägar är out-of-bounds:

1.      Hål nr 2, höger om green, Kyttingevägen.

2.      Hål nr 11, vänster utmed hela hålet, Kyttingevägen.

3.      Hål nr 12 och 14, bakom green, Trolldalsvägen.

4.      Hål nr 15, vänster utmed hela hålet, Trolldalsvägen.

En boll är out of bounds om hela bollen ligger på eller bortom vägen.

En annan fråga som dyker upp då och då är om man får lättnad för staketet bakom green på hål 10?

Svaret är: ”Nej!”. Staketet bakom green på hål 10 markerar banans gräns och man får alltså inte lättnad utan plikt. Ligger bollen så illa att den inte går att slå så måste man ta lättnad för ”ospelbar boll” och då du tre alternativ:

1.       Gå tillbaka tillföregående plats.

2.       Droppa i flagglinjen

3.       Droppa inom två klubblängder, dock ej närmare hål.

Var i reglerna står det då att vita pinnar inte får flyttas? Jo, man får söka sig till ”definitionerna” i regelboken och där står följande under ”Föremål för banans gräns”:

”Konstgjorda föremål som definierar eller visar out of bounds, tex murar, stängsel, pinnar och räcken, från vilka lättad utan plikt inte är tillåten”

Men även under regel 8.1a Åtgärder som inte är tillåtna står följande:

Utom på de begränsade sätt som tillåts i Regel 8.1 b,c och d får spelaren inte vidta någon av dessa åtgärder som förbättrar förhållandena som påverkar slaget:

(1)    Flytta, böja eller bryta varje:

-          Växande eller fastsittande naturföremål,

-          Oflyttbara tillverkade föremål, integrerade föremål eller föremål för banans gräns, eller

-          Teemarkeringar när en boll spelas från denna tee

Vill du läsa mer så finns en bra artikel i Svensk golf som behandlar out-of-boundspinnar: https://www.svenskgolf.se/artiklar/spela/20201215/far-jag-ta-bort-en-outpinne-som-stor-min-sving-eller-far-jag-fri-dropp-for-den/

Är det något du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.