Månadens regelfråga juli 2024

Publicerat: 2024-06-28 - 21:40 - Skrivet av Lars Waerland

För någon månad sedan fick jag en fråga om en luftmiss på tee inte räknas som ett slag.

Mitt korta svar är att en luftmiss räknas som ett slag oavsett var det händer, dvs även på tee.

Var hittar vi då information om detta i regelboken? Jo, under regel 6.2b (5) och (6) och där står följande:

(5) En boll är inte i spel förrän ett slag har gjorts. Vare sig bollen är peggad eller på marken när hålet ska startas eller ska spelas igen från tee enligt en regel:

• är bollen inte i spel förrän spelaren slår ett slag mot den, och
  • bollen får lyftas eller rubbas utan plikt innan slaget slås.

Om en peggad boll faller av peggen eller stöts ner från peggen av spelaren innan han/hon har slagit ett slag mot den, får den peggas om var som helst på tee utan plikt. Men om spelaren slår ett slag mot den bollen medan den faller av eller efter att den fallit av, blir det ingen plikt, slaget räknas och bollen är i spel.

(6) När en boll i spel ligger på tee. Om spelarens boll i spel är på tee efter ett slag (t ex en peggad boll efter ett slag som missade bollen) eller efter att ha tagit lättnad, får spelaren:

• lyfta eller rubba bollen utan plikt (se Regel 9.4b, Undantag 1) och
  • spela den bollen eller en annan boll från var som helst på tee från en peg eller från marken enligt (2), men även spela bollen som den ligger.

Plikt för att spela boll från fel plats i strid med Regel 6.2b(6): allmän plikt enligt Regel 14.7a.

Är det något du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.

Lars Waerland, ordf Regel- och hcp sektionen