KM & Junior KM spelades 3 - 4 augusti

Publicerat: 2024-08-05 - 14:51 - Skrivet av Anders Green

I helgen avgjordes klubbens stoltaste tävling, alltså klubbmästerskap individuellt slagspel över 54 hål. Vann gjorde Ian Söderholm på 205 slag, tvåa kom Felix Pålson på 207 slag och trea kom Olle Bergquist 214.

I helgen avgjordes klubbens stoltaste tävling, alltså klubbmästerskap individuellt slagspel över 54 hål. I samband med denna tävling genomfördes också junior KM som gick över lördagens 36 hål. 15 spelare klarade cuten och fick spela de avgörande 18 hålen på söndagen. Inga damer eller flick-juniorer var anmälda till tävlingen.

Klubben genomför också klubbmästerskap i kategori, dvs ålderskategori samt i parspel foursome och i match. Kategori KM genomförs runt midsommar medan KM i foursome genomförs i början av september. Match KM går över säsongen och korar en vinnare i slutet av säsongen.

Årets startfält mönstrade 7 stycken tidigare klubbmästare med Per Segerström i spetsen med 6 stycken tidigare inteckningar. Carl Bäcklund och Felix Pålson har vardera 2 stycken inteckningar. Anders Ahlberg, Jesper Littorin, Axel Nordborg och Ian Söderholm har var sina tidigare vinster. Ni hittar alla klubbens tidigare klubbmästare på hemsidan, under Historia.

Väderprognosen var något osäker men utfallet blev utmärkt då vi kunde genomföra 54 håls tävling i princip utan regn och bara med mycket måttlig vind. Alltså perfekta förhållande på en bana som är i superskick. Farten och jämnheten på greenerna är också så bra det går på Lidingös bana, med små och ondulerade (kuperade) greener. Som vanligt erhöll tävlingsledningen en del kommentarer om flaggornas placering. Och som vanligt replikerade tävlingsledningen att det verkar som om några spelare hade mer tur med flaggplaceringarna än andra.

Efter lördag förmiddags rond delade Felix Pålson och Ian Söderholm första platsen med 69 slag (1 under par). Sedan följde 4 spelare på 72 slag; Jesper Hellekant, Axel Bahrke, Olle Bergquist och Carl Bäcklund.

Eftermiddagens rond skapade lite omflyttningar. Ian och Felix var fortfarande de 2 bästa spelarna (Ian 67, totalt 136 och Felix 69, totalt 138). Därefter följde August Källström på tredje plats efter en fin 70-runda (totalt 143). Sedan följde Axel (74, totalt 146), Melker Blomqvist (74, totalt 147), Olle Bergquist (76, totalt 148). Tätt i hälarna på ungtupparna spelade de lite mer seniora spelarna Carl Bäcklund (77, totalt 149) och Fredrik Gripenberg (74, totalt 150).

På söndag morgon var det 15 alerta golfare som peggade upp på den tillfälliga vita tee som skapats på övningsgreenens sydöstra spets. En vacker syn mot hål nr 1 och med flaggan 179 meter bort. Kort sagt ett första hål som gör att man vaknar ordentligt.

Den avgörande 18 håls-ronden utvecklade sig till en matchspelsliknande tävling mellan Ian och Felix. Ians ledning med två slag vid rondens start blev också slutskillnaden mellan Felix och Ian, båda gick söndagen på 69 slag, ett slag under banans par. Genom en strålande 66-runda lyckade Olle knipa tredje-platsen framför de andra jagande spelarna. Hela resultatlistan finns på https://mingolf.golf.se/Competition/4351020#/competition/4351020/results

Vinnarna förärades med presentkort i shopen och kommer också att äras med bucklor vid julminglet i december. Vinnaren får också en inskription i vandringspokalen ”David Johnstones minne”.

Eftersom Ian fortfarande är junior vann han givetvis också junior KM. På andra plats kom Melker Blomqvist och på tredje plats kom Gustav Andersson. På grund av en teknikalitet kunde inte Axel Bahrke knipa andra platsen i junior KM. Axel har ändock förärats med ett presentkort.

Under prisutdelningen i solen på verandan uttrycktes tacksamhet till banpersonalen för ett strålande arbete med banans alla ytor.

Tävlingsledningen tackar spelare, personal i receptionen och banans alla medarbetare för ett mycket väl utfört arbete.

Pelle Vedin, tävlingsledare