Vision 50/50

Ökad jämställdhet går hand i hand med klubbens vision ”Sveriges trevligaste klubb”. Vi vill skapa ramar för att hantera olikheter oss människor emellan och därför har klubbens värdegrund utvecklats och tydliggjorts. Läs och begrunda hur du själv kan bidra till att nå vår vision ”Sveriges trevligaste klubb”. En detaljerad Handlingsplan 50/50 med aktiviteter, rutiner och uppföljning ligger på medlemssidan samt här nedanför. Den är uppdelad utifrån analysarbetets fyra arenor styrelserum, golfbana, anläggning och anställda. Anställda och ideella på klubben arbetar med att successivt genomföra förbättringarna.

”Sveriges trevligaste klubb” bygger bland annat på att skapa en mer attraktiv, serviceinriktad och välkomnande klubb vilket också grundar sig i förstärkta attityder och förhållningssätt. Detta innebär bland annat ett proaktivt jämställdhetsarbete i linje med Svenska Golfförbundet Vision 50/50, där syftet är att uppnå fler kvinnor i styrelse, valberedning, bland personal samt som ideella ledare på klubben. Lidingö GK ska utforma verksamheten så att den ger alla som deltar en trygg gemenskap där kvinnor och män har lika stort inflytande i beslutande och rådgivande organ. Arbetsformer och fördelning av uppdrag utformas så att kvinnor och män har lika stora möjligheter att medverka. Lidingö GK:s jämställdhetsarbete initierades under 2018–2020 och en projektgrupp arbetade intensivt med ett analysarbete som mynnande ut i en detaljerad och ambitiös handlingsplan innehållande aktiviteter, rutiner och uppföljning.

LGK 50/50 handlingsplan
Handlingsplanen är uppdelad utifrån analysarbetets fyra arenor styrelserum, golfbana, anläggning och anställda. Anställda och ideella på klubben arbetar med att successivt genomföra förbättringarna.

Genomförda insatser 2018–2023

• Årsstämman 2018 beslutade att det ska vara jämn könsfördelning i valberedning och styrelse vilket har genomförts sedan dess.
  • Damerna omklädningsrum är renoverat.
  • Ny vattentoalett vid hål 15.

Mål och insatser 2024–2030

Styrelsen har beslutat att ta jämställdhetsarbetet vidare genom att integrera ett antal mål och insatser för jämställdhetsarbetet inom ramen för Vision 2030 och där följande mål ska prioriteras till år 2030:

1. Andelen kvinnor respektive män på högre befattningar, till exempel ordförande, vice ordförande, skattmästare, klubbchef, kanslichef, banchef, tränare och restaurangchef ska vara minst 40 procent.
  2. Andelen kvinnor respektive män i rollen som sektionsordförande ska vara minst 40 procent.
  3. Styrelsen och valberedningen ska bibehålla en jämn könsfördelning.
  4. Investeringar och resursfördelning ska vara jämställda
    1. LGK ska säkerställa att investeringar och utveckling av såväl golfbana som anläggning sker utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
    2. LGK ska säkerställa att personella och monetära resurser fördelas jämställt.
  5.  Andelen flickor i åldrarna 10–21 år ska öka.
    1. År 2025 ska andelen flickor i åldrarna 10–21 ska ha ökat från 23 till minst 30 procent.
    2. År 2030 ska andelen flickor i åldrarna 10–21 ska ha ökat från 30 till minst 40 procent.

Insatser kopplade till målen

• Öka medvetenheten hos medlemmarna genom att kommunicera mer och tydligare kring jämställdhet. Både vad som ligger i plan samt utförda insatser.

Tex att LGK har en jämställd process;
- vid konstituering av styrelsen.
- vid nyanställningar av fast samt säsongsanställd personal.
- vid styrelsens beslut om resursfördelning och investeringar.

1. Beakta könsfördelningen vid rekrytering av sektionsordföranden.
  2. Valberedningen ska fortsatt arbeta för en jämn könsfördelning i valberedningens sammansättning samt vid tillsättandet av nya styrelseledamöter.
  3. Styrelsen ska vid kommande beslut om resursfördelning och investeringar beakta jämställdhetsaspekter.
  4. Ett jämställt språkbruk ska säkerställas i all kommunikation, inom såväl interna som externa kanaler.
  5. Uppdatera Vision 50/50 text på hemsidan.
  6. Starta ett analysarbete för att hitta orsaker till varför flickor slutar spela golf i åldrarna 15–21 år.
  7. Styrelsen ska samverka med juniorsektionen för att få fler flickor i åldrarna 10–21 år att börja spela golf samt att få dem att fortsätta.

Historik och tidigare arbete och filmer från åren 2018-2020

I enlighet med den verksamhetsplan som årsmötet den 10 april 2018 beslutade så kommer klubben nu att påbörja arbetet med vision 50/50 som även ligger i linje med SGF:s vision 50/50 med syfte att uppnå fler kvinnor i styrelse, valberedning, bland personal samt som ideella ledare.

Uppstartsmöte den 1 september 2018 med referensgruppen samt Svenska Golfförbundet

Processen drivs av Styrgruppen som jobbar nära Referensgruppen. Att tillgå har vi även vår klubbrådgivare Per Lindroth från SGF som coachar oss fram. Ett teamwork som har som huvuduppgift att ” spana” efter beteenden och frågor kring vår anläggning som inte främjar jämställdhet. Parallellt får alla deltagare i grupperna gå igenom ett digitaliserat utbildningsprogram skapat av SGF och under vägens gång har vi regelbundna workshops. Innan jul sammanställs en Nulägesanalys och därefter startar Rond 2 (Problem, Mål och Åtgärd), åtföljt av Rond 3 (Handlingsplan) och förhoppningsvis ett Diplom för LGK i slutet av 2020 . Styrelsen har på egen hand lagt ner stor energi och stöttar projektet genom att utbilda sig själva med hjälp av SGF’s utbildningsprogram .Styrgruppen bestående av Karin Åkerberg, Malin Thorberg , Björn Littorin , Anders Green och vår förändringsledare Leif Jonson kommer löpande (månatligt) att informera samtliga medlemmar i LGK hur arbetet fortlöper.Följ med oss på denna resa! Se filmen så får du större insikt i frågan.

Nu är damernas omklädningsrum renoverat

Titta gärna på våra filmer också om 50/50 arbetet nedan.