Månadens regelfråga april 2024

Publicerat: 2024-04-04 - 10:13 - Skrivet av Anders Green

Mellan green på hål 12 och tee på hål 13 så har man under vintern förlängt staketet för att styra flödet av spelare att gå på den asfalterade vägen bakom gul tee på hål 13.

Staketet kommer sannolikt att hamna mer i spel och jag tänkte därför att vi denna gång skulle titta lite på lättnad för oflyttbara tillverkade föremål.

I regelboken så får vi titta närmare på vad som står under regel 16.

Först måste vi slå fast om lättnad tillåts (16.1a). Det blir störande inverkan om något av detta är sant:

-          Spelarens boll är i eller på ett oflyttbart tillverkat föremål

-          Ett oflyttbart tillverkat föremål inverkar fysiskt störande för spelarens område för avsedd stans eller område för avsedd sving.

Om det oflyttbara tillverkade föremålet är tillräckligt nära för att distrahera spelaren men inte uppfyller något av dessa krav blir det ingen störande inverkan enligt regeln.

Lättnad tillåts var som helst på banan utom då bollen är i ett pliktområde samt att det oflyttbara tillverkade föremålet är på banan och inte out of bounds.

Det blir ingen lättnad när det blir störande inverkan bara för att spelaren väljer en klubba, typ av stans eller sving eller spelriktning som är uppenbart orimlig under omständigheterna.

Om en spelares boll är på spelfältet och det blir störande inverkan av ett oflyttbart tillverkat föremål på banan får spelaren ta lättnad utan plikt genom att droppa den ursprungliga bollen eller en ny boll i ett lättnadsområde enligt nedan (se regel 14.3):

-          Referenspunkt: den närmsta punkten för fullständig lättnad på spelfältet

-          Storlek på lättnadsområdet mätt från referenspunkt: en klubblängd men med dessa begränsningar

-          Begränsningar från lättnadsområdets läge:

o   Måste vara på spelfältet

o   Får inte vara närmare hålet än referenspunkten och

o   Fullständig lättnad från all störande inverkan av det oflyttbara tillverkade föremålet måste uppnås

Är det något du undrar över kring golfreglerna så är du förstås välkommen att höra av dig till mig på e-post lars.waerland@gmail.com eller telefon 070-5708158.